-چه احاديثي از پيامبر(ص) و معصومين (ع) راجع به آداب قضا وارد شده است؟(0)
-آيا الزام كفار مكه به ترك شرك و بتپرستي در سوره توبه، خلاف آزادي و دموكراسي نيست؟(0)
-چرا امامان ما نتوانستند مانند پيامبر((صلي الله عليه وآله)) دستورات و احكام دين اسلام را پياده كنند و به افراد غاصب مجال دادند تا بر سرنوشت مسلمين مسلّط شده و احكام و تعاليم قرآن را دستخوش اغراض و اميال خويش قرار دهند؟
(0)
-اگر سرچشمه قدرت، اراده ملت است، پس چرا امام علي در يكي از نامههاي خود (نامه ششم، وقعه صفين) گزينش رئيس دولت را وظيفه مهاجر و انصار ميداند؟(0)
-نگرش اسلام به حفظ استقلال سياسي امت مسلمان چگونه است؟(0)
-از ديدگاه اسلام چه لزومي در استقلال مالي و سياسي قضات وجود دارد؟(0)
-اگر اصحاب شورا به توافق كامل نرسند و با هم اختلاف داشته باشند در اين صورت راه علاج چيست؟(0)
-چرا در اسلام روي مساله «انتخاب اصلح» تاكيد فراواني شده است؟(0)
-چرا ملل غربي پيشرفته تر از ملل مسلمان هستند؟
(0)
-آيا اگر مردم با رعايت تمام ضوابط اسلامي، دست به تشكيل حكومت اسلامي زدند، فقيه ميتواند از امضاء و تنفيذ آن خودداري كند؟(0)
-چه احاديثي از پيامبر(ص) و معصومين (ع) راجع به آداب قضا وارد شده است؟(0)
-آيا الزام كفار مكه به ترك شرك و بتپرستي در سوره توبه، خلاف آزادي و دموكراسي نيست؟(0)
-چرا امامان ما نتوانستند مانند پيامبر((صلي الله عليه وآله)) دستورات و احكام دين اسلام را پياده كنند و به افراد غاصب مجال دادند تا بر سرنوشت مسلمين مسلّط شده و احكام و تعاليم قرآن را دستخوش اغراض و اميال خويش قرار دهند؟
(0)
-اگر سرچشمه قدرت، اراده ملت است، پس چرا امام علي در يكي از نامههاي خود (نامه ششم، وقعه صفين) گزينش رئيس دولت را وظيفه مهاجر و انصار ميداند؟(0)
-نگرش اسلام به حفظ استقلال سياسي امت مسلمان چگونه است؟(0)
-از ديدگاه اسلام چه لزومي در استقلال مالي و سياسي قضات وجود دارد؟(0)
-اگر اصحاب شورا به توافق كامل نرسند و با هم اختلاف داشته باشند در اين صورت راه علاج چيست؟(0)
-چرا در اسلام روي مساله «انتخاب اصلح» تاكيد فراواني شده است؟(0)
-چرا ملل غربي پيشرفته تر از ملل مسلمان هستند؟
(0)
-آيا اگر مردم با رعايت تمام ضوابط اسلامي، دست به تشكيل حكومت اسلامي زدند، فقيه ميتواند از امضاء و تنفيذ آن خودداري كند؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:45172 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:25

117ـ حكم جاسوس از نظر اسلام چيست؟
اسلام، دستور داده است با كساني كه به نفع بيگانگان جاسوسي ميكنند، به شدت و خشونت رفتار شود.
مرحوم مفيد در «ارشاد» مينويسد: هنگامي كه خبر شهادت اميرمؤمنان علي(ع) و بيعت مردم با فرزند او امام حسن مجتبي به معاويهبن ابي سفيان رسيد، جاسوساني را به عراق فرستاد، مردي از قبيلة «حِمْيَر» را به كوفه و ديگري از «بنيالقين» را به بصره گسيل داشت، تا اوضاع آن دوشهر را مرتباً به معاويه گزارش كنند و با تحريك مردم فتنه و شورش برپا سازند.
امام حسن(ع) از اين جريان مطلع گرديد، و هر دونفر را دستگير نمود، و دستور داد مرد حِميري را گردن زدند و به عامل خود در بصره نوشت جاسوس بصره را نيز به كيفر اعمال خود برساند. بعداً به معاويه چنين نوشت:
« امّا بعدُ فانّك دسسْتالرّجال للإحتيال و الإغتيال و ارصدْت الْعيون كانّك تحبّ اللّقاء و ما اوْشك ذلك فتوقعه انْشاءَ اللّه تعالي».
] گروهي را براي ايجاد فتنه و حيلهگري ميفرستي و جاسوساني را در كمين مينهي، گويا جنگ را دوست داري و در نزديكي آن شكي ندارم، منتظر باش كه به هم ميرسيم.[ (ارشاد مفيد / 170 ).
و همچنين اسلام دستور داده با «اهل ذمه» نيز كه در داخل كشور اسلامي بهنفع بيگانگان جاسوسي ميكنند، بهسختي و شدت رفتار شود و اين عمل نقض پيمان ذمه شمرده ميشود.
مرحوم محقق حلي در شرايع، در باب «شرائط اهل ذمه» ميگويد:
«آنان نبايد متعرض زنان و كودكان و اموال مسلمانان شوند ويا به نفع دشمنان جاسوسي و خبرچيني كنند و اگر يكي از اين كارها را انجام بدهند، نقض پيمان محسوب ميشود.» (شرايع الاسلام / كتاب الجهاد/ 329 ).
در كتاب «تذكرهالفقهاء» درباره شرايط «اهل ذمه» مينويسد:
«نبايد اخبار مسلمانان را به دشمنان آنها برسانند و آنان را به مخفيگاه مسلمانان راهنمائي كنند و اگر كسي يكي از اين كارها را انجام بدهد، پيمان خود را نقض كرده و خون و مال خود را براي مسلمانان مباح ساخته است، امان الهي و پيامبر او و مؤمنان از او به دور است.» (تذكره الفقهاء / 1 / 422 ).
و قاضي ابويوسف در كتاب «الخراج» در اين باره ميگويد:
«درباره جاسوسان سؤال كردي كه آنان از اهل ذمه و يا از كفار حربي و يا از مسلمانان ميباشند؟ اگر از كفار حربي باشند و يا از اهل ذمه يعني: از يهود، نصاري و مجوس، كه به دولت جزيه ميپردازند، حكمشان اعدام است، گردنشان را بزند و اگر از مسلمانان باشند، آنها را زنداني كن تا توبهكنند». (كتاب الخراج /205/206).

مباني حكومت اسلامي
آية الله جعفر سبحاني

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.